راه‌اندازی کسب و کار
صنعت و تولید
تجارت بین‌الملل
بهداشت و سلامت
صنعت گردشگری
فرهنگی و هنری

پنجره واحد مناطق آزاد

منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان

منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان قم در مرکز ایران و در ناحیه ای با بیش از دو هزار هکتار و در فاصله 185 کیلومتری تهران پایتخت ایران و در شاهراه ترانزیتی کشور واقع گردیده است. این منطقه به عنوان بهترین و نزدیکترین منطقه ویژه اقتصادی به مرکز سیاسی، اقتصادی کشور واقع شده است؛ جایی که جاده ابریشم، شبکه راه آهن و بزرگراه های شمال به جنوب و شرق به غرب کشور یکدیگر را تلاقی می کنند و به طور خاص در محلی قرار گرفته که کشورهای اروپایی، آسیای مرکزی و خلیج فارس را به یکدیگر متصل ساخته به گونه ای که بتوانند کالاهای خود را تولید ، صادر و یا حمل و نقل نمایند . این منطقه همچنین می تواند نقش تصمیم گیرنده ای در اقتصاد کلان کشور ایفا نماید . بر این اساس علاوه بر ناحیه اختصاص داده شده در ارتباط با طرح مربوطه، ناحیه ی دیگری بالغ بر 1500 هکتار نیز جهت توسعه محل فعلی در نظر گرفته شده است .
 

هدف از ایجاد مناطق ویژه اقتصادی جذب سرمایه گذاران داخلی و خارجی و حرکت به سمت فعالیت های تولیدی است. عرصه تولید عرصه آسانی نیست. زمانی کشور درگیر جنگ فیزیکی بوده است و امروز هم به تعبیر مقام معظم رهبری کشور همچنان درگیر جنگ است اما جنگ اقتصادی و تولید کنندگان و فعالان اقتصادی رزمندگان خط مقدم این جبهه هستید. وظیفه ما حمایت و تسهیل امور سرمایه گذاری در چارچوب قوانین کشور است و ثبات قوانین ازجمله مهم‌ترین عوامل جذب و حفظ فعالان اقتصادی داخلی و بخصوص سرمایه‌گذاران خارجی است . اگر اینگونه عمل کنیم فعالان اقتصادی در می یابند که ما نه تنها در مقابل آنها بلکه در کنارشان هستیم.

 

محمود داودآبادی

مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان قم 

مزایای اختصاصی منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان

152

واحد فعال

3000

اشتغال زایی

 

مزایای اختصاصی منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان

152

واحد فعال

3000

اشتغال زایی

32000

حجم سرمایه گذاری (میلیارد ریال)

 

خدمات زیرساختی منطقه:

با احتساب تأمین منابع داخلی و بدون برخورداری از هرگونه اعتبارات دولتی، زیرساخت های منطقه در فازهای در دست بهره برداری شامل بازگشایی ،زیرسازی و روسازی معابر، تاسیسات زیربنایی و روبنایی ،ارایه خدمات ویژه اینترنتی ،برخط فیبر نوری  و ... احداث گردید.

 

تسهیلات و مزایا:

o             فراهم بودن امکانات واگذاری زمین به مدل های متعدد به منظور ایجاد کاربری های مختلف صنعتی، تجاری، شیمیایی، اداری، خدماتی، فلزی و ...

o             صدور مجوزهای قانونی  برای ساخت و ساز، تولید، پردازش، تعمیر، تکمیل، تفکیک و بسته بندی مواد و کالاهای خارجی برای تأمین نیازهای داخلی و صادرات مجدد

o             حق مالکیت حقیقی و حقوقی عرصه و اعیانی برای سرمایه گذاران ایرانی توسط منطقه فراهم و تضمین سرمایه¬گذاری خارجی در چارچوب مقررات قانون حمایت از سرمایه گذار خارجی توسط دولت تأمین می¬گردد.

o             اعطای سند مالکیت شش دانگ به سرمایه گذارانی که نسبت به ساخت و ساز اقدام می نمایند و امکان ترهین اسناد مذکور جهت اخذ تسهیلات بانکی

o             سرمایه گذاری در زمینه های گوناگون با توجه به در اختیار داشتن رتبه اول تنوع تولید در کل مناطق ایران

o             بکارگیری تمهیدات لازم جهت پوشش بیمه ای کالاهای وارده تجار از زمان ورود تا خروج

o             بلامانع بودن خرید و ساخت و اجاره و یا واگذارى انبار اختصاصى در بخش انبارهاى منطقه

o             هزینه بسیار پایین انبارداری نسبت به سایر گمرک ها

o             دسترسی آسان به نیروهای متخصص به لحاظ نزدیک بودن به مراکز جمعیتی کشور و به خصوص تهران

o             نزدیک ترین منطقه ویژه اقتصادی به مراکز مصرفی کشور و همچنین شرکت های تولیدی بزرگ

o             بکارگیری تمهیدات کافی در حفاظت فیزیکی منطقه به گونه ای تاکنون هیچ گونه مشکلی جهت فعالیت در منطقه حادث نگردیده  و همچنین کنترل کلیه بخش های اجرایی منطقه از طریق سامانه مانیتورینگ شبکه دوربین های مدار بسته

o             معافیت های مالیاتی برای واحدهای تولیدی تا 7 سال پس از بهره برداری

 

واحدهای فعال:

در حال حاضر بیش از 150 واحد فعال در منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان وجود دارند که مهمترین آنها شرکت شیمی در سلف، آریان کیمیا تک، آوین شیمی پلاست، پرشین ایتال کیش، گروه آرایشی ماه آفرین پاکدیس، سروش دیزل مبنا، گالپرتی پارس، بشکه سازی فولاد سلفچگان،کاسپین خودرو فرهنگ ،سپهر فدک آریا،پترو افق کیان و ... می باشد.

صنایع پشتیبان:

در مورد صنایع پشتیبان، اقدام منطقه در این زمینه، اختصاص قطعات متعدد با کاربری های خدمات صنعتی و خدمات تجاری می باشد که در این گروه از قطعات، در کاربری خدمات صنعتی، خدماتی از جمله تعمیرات ماشین های تزریق و ماشین های تراشکاری، تعمیر پمپ های صنعتی، تولید مخزن برای واحدهای تولیدی دیگر در صورت تقاضا و ... و در قطعات با کاربری خدمات تجاری، خدمات آزمایشگاهی و موارد مشابه ارائه می گردد.

محصولات تولیدی و صادارتی:

در مورد محصولات عمده تولیدی و صادراتی در منطقه می توان به فلنج های اتصالات نفت و گاز (از جمله کالاهای استراتژیک مورد نیاز داخل کشور)، انواع محصولات آرایشی بهداشتی،انواع خودروهای سبک و سنگین ( کامیونت، لودر، لیفتراک، ماشین های برقی)، انواع محصولات الکترونیکی (لوستر و لامپ کم ) و مصنوعات فلزی، انواع مشتقات نفتی، انواع دستگاه های خودپرداز ATM، مصرف می باشد.

فرصت های سرمایه گذاری:

با توجه به مزیت های قانونی مناطق و امتیازات بومی و منطقه ای منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان به شرح موارد معنونه فوق، امکان فعالیت در زمینه انواع تولیدات و همچنین در زمینه واردات، تأمین نیارهای داخلی، ترانزیت و صادرات مجدد کالا وجود دارد، به گونه ای که پس از حصول نتایج مذاکرات بین المللی در ماه های پایانی سال گذشته و در ایام آغازین سال جاری، با مراجعات متعدد سرمایه گذاران خارجی از کشورهای مختلف مواجه و زمینه های مختلف جهت سرمایه گذاری توسط این گونه مراجعین بررسی و به نظر می رسد انتظارات آنها با بررسی موقعیت این منطقه تأمین گردیده و امید است در آینده شاهد تحولات چشمگیری در عرصه سرمایه گذاری خارجی بیش از پیش باشیم.

با عنایت به پیشرفت مناسب عملیات زیرسازی خط ریلی منطقه، سرمایه گذاری در احداث بارانداز و انبارهای عمومی در محوطه مربوطه یکی از اولویت های سرمایه گذاری در منطقه می باشد و همچنین فعالیت های بازرگانی شامل صادرات، صادرات مجدد، واردات، واردات مجدد، ترانزیت و ...، سرمایه گذاری در زمینه ساخت مراکز اقامتی، خدماتی و رفاهی، احداث کارخانجات واگن سازی، احداث کارخانجات تولید انواع خودرو سواری، خط تولید ماشین آلات راه سازی و ... از فرصت های سرمایه گذاری در منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان می باشد

 

محورهای اصلی کسب و کار در منطقه:

صنایع شیمیایی،سلولزی و نساجی

صنایع فلزی،الکترونیکی،کانی غیر فلزی

صنایع غذایی،آرایشی ،دارویی و بهداشتی

خدمات صنعتی

 

محورهای اصلی کسب و کار در منطقه

ترانزیت کالا

صادرات

واردات

تولیدی

گالری

راه‌های ارتباطی

ارتباط با مدیر سرمایه‌گذاری منطقه

025-33677001-5
025-33677010
نسخه بتا