راه‌اندازی کسب و کار
صنعت و تولید
تجارت بین‌الملل
بهداشت و سلامت
صنعت گردشگری
فرهنگی و هنری

سازمان فناوری اطلاعات ایران

پیام دبیر شورای عالی مناطق آزاد

مناطق آزاد ایران به عنوان یکی از ابزارهای مهم توسعه نقشی مهم در شکوفایی اقتصاد ملی کشور ایفا می‌کنند. این مناطق با هدف بهبود رفاه اجتماعی همه‌جانبه و رقابت در بازارهای جهانی تاسیس شده‌اند و برای تاثیرگذاری بهینه‌ نیازمند همگرایی و یکپارچگی هستند. به‌کارگیری فناوری اطلاعات با هدف تسهیل، تسریع و شفافیت در خدمت‌رسانی، از ابزارهای حیاتی این همگرایی‌ و یکپارچگی خدمت‌رسانی‌‌اند، که این امر در شورای عالی مناطق آزاد و در درگاه خدمات مناطق آزاد و ویژه ایران نمود پیدا کرده است. موقعیت جغرافیایی مناطق آزاد و ویژه، وجود قوانین تسهیل‌کننده بازرگانی مانند ترخیص سریع و کم‌هزینه کالاهای وارداتی و صادراتی و همچنین رسیدگی سریع به درخواست‌های مربوط به سرمایه‌گذاریْ  -به مدد فناوری یکپارچه در ارائه خدمات- این مناطق را به مناطق استراتژیکی برای تسریع تعاملات تجاری بین‌المللی و رونق اقتصادی تبدیل کرده است. سرمایه‌گذاران که از مخاطبان اصلی خدمات این مناطق‌اند به دنبال امنیت، ارتباط سریع، تسهیلات، پنجره واحد خدماتی و پیوند ارتباطی قوی هستند که تلاش می‌کنیم با تأمین هوشمندانه این نیازها برای جذب بیشتر و بهینه سرمایه‌های داخلی و خارجی اقدام کنیم.

                                                                                                                           مرتضی بانک         

مشاور رییس جمهور و دبیر شورا

مناطق آزاد تجاری، صنعتی و ویژه اقتصادی

فرصت سرمایه‌گذاری متفاوت

شورای عالی مناطق آزاد تجاری، صنعتی و ویژه اقتصادی

سازمان مناطق آزاد با هدف انجام امور زیربنایی، عمران و آبادانی، رشد و توسعه اقتصادی، سرمایه‌گذاری و افزایش درآمد عمومی، ایجاد اشتغال سالم و مولد، تنظیم بازار کار و کالا، حضور فعال در بازارهای جهانی و منطقه‌ای، تولید و صادرات کالا‌های صنعتی و تبدیلی و ارائه خدمات عمومی به مردم و سرمایه‌گذاران تاسیس شده است.

بر همین اساس شورای عالی مناطق آزاد تجاری- صنعتی و ویژه اقتصادی با هدف هماهنگی میان مناطق مختلف این سازمان در سال ۱۳۹۲ شروع به کار کرد.

به دلیل اهمیت حوزه‌‌های فعالیت‌ این شورا، اعضای مختلفی از بخش‌های گوناگون دولت آن را همراهی می‌کنند؛ رئیس جمهور (به عنوان رئیس شورا)، وزیران امور اقتصادی و دارایی، صنعت، معدن و تجارت، امورخارجه، کشور، نفت، تعاون، کار و رفاه اجتماعی، فرهنگ و ارشاد اسلامی، راه و شهرسازی، دادگستری و وزیر جهاد کشاورزی، معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور، رئیس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست و دبیرشورا.

 

دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد

شورا با حضور دبیرخانه‌اش، قدرت ستادی پیدا می‌کند. دبیرخانه شورا نقشی تعیین‌کننده در برقراری هماهنگی‌ میان سازمان مناطق آزاد با دستگاه‌های دولتی، عمومی و مردمی دارد و دو وظیفه‌ی مهم و تأثیرگذار نظارت بر امور مناطق آزاد و ویژه و همچنین اجرای مصوبات شورای عالی برعهده‌ی این دبیرخانه است. به عبارت دیگر دبیرخانه با پنج معاونت اقتصادی، حقوقی و امور مجلس، برنامه‌ریزی، معاون فرهنگی، گردشگری و صنایع خلاق و معاونت توسعه مدیریت چشم بینا و قدرت اجرایی شوراست.

مناطق آزاد

منطقه آزاد به محدوده‌ای حراست‌شده گفته می‌شود که حدود آن را مجلس شورای اسلامی تعیین می‌کند و از رعایت برخی قوانین و مقررات جاری سرزمین اصلی معاف است. مناطق آزاد براساس قوانین مخصوص خود اداره می‌شوند که به تصویب هیأت وزیران رسیده است. معافیت‌های مالیاتی، بخشودگی سود و عوارض گمرکی، نبودِ تشریفات اداری و ارزی و همچنین سهولت در فرآیندهای صادرات و واردات که درنهایت به جذب سرمایه خارجی منجر می‌شود از مهم‌ترین ویژگی‌های این مناطق است.

مناطق آزاد تجاری-صنعتی تحت نظر سازمان مناطق آزاد تجاری-صنعتی هستند و اختیارات سازمان‌های تصمیم‌گیرنده در سرزمین اصلی، در این مناطق به این سازمان تفویض شده است.
سه منطقه آزاد تجاری-صنعتی کیش، قشم و چابهار به دنبال تصویب برنامه اول توسعه اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و موافقت مجلس با تاسیس آنها -براساس تبصره 19 این برنامه- به ترتیب در سال های 1368، 1369 و 1370 فعالیت خود را آغاز نمودند. قانون چگونگی تشکیل و اداره این مناطق در شهریور ماه سال 1372 به تصویب مجلس رسید و به مرور مناطق دیگری به مجموعه این مناطق آزاد پیوستند؛ منطقه آزاد تجاری- صنعتی اروند، ارس، ماکو، بندرانزلی و شهر فرودگاهی امام خمینی در طول سال‌های گذشته در فهرست مناطق آزاد قرار گرفته‌اند.

 

 مناطق ویژه اقتصادی ایران

منطقه ویژه اقتصادی براساس متن قانون به این صورت تعریف می‌شود: «محدوده جغرافیایی مشخص که قوانین گمرکی محدوده گمرکی کشور در آن اجرا نمی‌شود و به‌منظور تسهیل در امر واردات و صادرات کالا و حمایت از صنعت داخلی کشور و همچنین جذب فناوری‌های نوین در امر تولید و توسعه منطقه‌ای در مبادی گمرکات و نقاط مرزی کشور ایجاد می‌شود، را مناطق ویژه تجاری ـ صنعتی می‌نامند.»

همچنین در بند «د» تبصره 25 قانون برنامه دوم پنج ساله توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران مصوب سال 1372 نوشته شده است:

«برای پشتیبانی از تولیدات داخلی و توسعه صادرات غیر نفتی و ایجاد تحرک در اقتصاد منطقه‌ای، دولت می‌تواند مناطق ویژه حراست شده‌ای را در مبادی ورودی و یا گمرک‌های داخلی ایجاد نماید. ورود کالا از مناطق مذکور جهت مصرف داخلی، تابع مقررات صادرات و واردات خواهد بود و صدور کالا از این مناطق بدون هیچ گونه تشریفاتی انجام خواهد شد.

به دلیل این‌که در قانون برنامه اول و دوم از این مناطق به عنوان «مناطق حراست شده گمرکی» نام برده شده بود، شورای عالی در سال ۱۳۷۴ برای روشن‌شدن ابهامات، عنوان «منطقه ویژه اقتصادی» را برای این مناطق انتخاب کرده است.

نسخه بتا