راه‌اندازی کسب و کار
صنعت و تولید
تجارت بین‌الملل
بهداشت و سلامت
صنعت گردشگری
فرهنگی و هنری

پنجره واحد مناطق آزاد

منطقه ویژه اقتصادی دوغارون

منطقه ویژه اقتصادی دوغارون در زمینی به مساحت ۸۷۰۰ هکتار در سال ۸۷ به تصویب هیئت دولت و در سال ۸۹ به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید و شرکت توسعه و عمران دوغارون به عنوان سازمان مسئول تعیین گردید. این منطقه از نظر مساحت بزرگترین منطقه ویژه اقتصادی کشور بوده که عمده زیرساخت های آن در سال ۸۶ با سرمایه گذاری بخش خصوصی ایجاد شده است. در حال حاضر فعالیت های منطقه ویژه اقتصادی دوغارون شامل انبارداری، ترانشیپمنت کالا، ذخیره سوخت، صادرات و واردات کلیه محصولات به کشور افغانستان و دیگر کشورهاست.

منطقه ویژه اقتصادی دوغارون در نقطه صفر مرزی با کشور افغانستان و در فاصله ۱۸ کیلومتری شهرستان تایباد و در ۲۲۰ کیلومتری مرکز استان (شهرستان مشهد) واقع شده است. قرارداشتن در مسیر جاده ابریشم و کریدورهای بین المللی و وجود گمرک دوغارون با بیش از صدسال قدمت، تنها مرز رسمی کشورمان با کشور افغانستان بوده که این منطقه را از دیگر مناطق متمایز نموده است. از دیگر مزایای این منطقه می توان به فاصله نزدیک (۱۲۰کیلومتری) با ولایت هرات  که کانون مبادلات و فعالیت های اقتصادی افغانستان می باشد اشاره کرد.

منطقه ویژه اقتصادی دوغارون در سال 1389 با گرایش تولید و تجارت در نقطه صفر مرزی با افغانستان تاسیس شده است. فاصله این منطقه تا شهر مشهد 240، تایباد 18 و هرات 120 کیلومتر است. با توجه به نیاز و استقبال بازار سی میلیونی افغانستان به عنوان مهمترین وارد کننده کالاهای ایرانی، گمرک دوغارون مهمترین معبر رسمی شرق کشور شناخته می‌شود.

فراورده‌های سوختی،کالاها و مصالح ساختمانی، مواد غذایی و غیره عمده‌ترین محصولات صادراتی از این منطقه بوده و برای تامین نیازهای بازار هدف و کشورهای CIS ظرفیت لازم جهت سرمایه‌گذاری در امور صنایع مواد محور، تبدیلی، پردازش کالاها، تجزیه، تکمیل و مونتاژ، تغییر بسته‌بندی، جذب دانشجو و ایجاد مراکز درمانی وجود دارد.

مریم قویدل

مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی دوغارون

مزایای اختصاصی منطقه ویژه اقتصادی دوغارون

1,297

صادرات(میلیون دلار)

162

ترانزیت مقصد(میلیون دلار)

101

شرکتهای حمل و نقل

معرفی منطقه ویژه

منطقه ویژه اقتصادی: محدوده مشخصی از خاک یک کشور بوده که با حفظ حاکمیت دولت، طبق قوانین و مقررات خاص اداره شده و کالا از طریق مختلف بدون پرداخت حقوق و عوارض گمرکی برای صادرات یا صادرات مجدد به این مناطق وارد می گردد.

منطقه ویژه اقتصادی دوغارون در زمینی به مساحت 8700 هکتار(بزرگترین منطقه ویژه اقتصادی جمهوری اسلامی ایران)با هدف تسهیل سرمایه گذاری و با رویکرد بازار هدف(کشور افغانستان)در سال 1387 در هیات محترم وزیران و در سال 1389 درمجلس شورای اسلامی به تصویب رسید و شرکت توسعه وعمران دوغارون با بیش از 100 هزار نفر سهامدار در قالب شرکتهای تعاونی مرزنشین از مردم شهرستان های تایباد و باخرز و 6 مجموعه فعال اقتصادی استان به عنوان سازمان مسئول تعیین گردید.

از جمله مهمترین  ارزش ها واهداف تشکیل منطقه ویژه اقتصادی دوغارون

ایجاد مکانی کاملاً امن برای جذب سرمایه های داخلی و خارجی

ایجاد کانونی فعال برای همکاری های مشترک اقتصادی بین المللی در همه زمینه های سرمایه گذاری( تولید، تجارت وخدمات بازرگانی)

کاهش هزینه های تولید به منظور ورود به بازارهای رقابتی جهانی

ایجاد فرصت های شغلی جدید و ارتقای سطح اشتغال منطقه

اجرای سیاست های توسعه منطقه ای و ایجاد قطب های اقتصادی و صنعتی

ارتقاء سطح تکنولوژی و بهره گیری از فن آوریهای برتر و نوین اقتصادی

اجرائی کردن بند الف6-اولین کارگروه مشترک همکاری های اقتصادی جمهوری اسلامی ایران و جمهوری اسلامی افغانستان در اسفند 1383 مبنی بر ایجاد منطقه ویژه اقتصادی در جوار مرز مشترک

                  برخی از مزیت های قانونی سرمایه گذاری در منطقه ویژه اقتصادی دوغارون

1-فراهم بودن امکان خرید و واگذاری زمین به منظور ساخت و ساز و فعالیتهای صنعتی،تجاری، اداری و خدماتی در منطقه

2-امکان ایجاد صنایع تولیدی – بسته بندی وخطوط مونتاژ در منطقه با بهره گیری از ارزش افزوده جهت انتقال تکنولوژی و اشتغال زایی

3-امکان برگزاری نمایشگاههای بین المللی و تخصصی به منظورشناخت منطقه و ارتقاءسطح دانش تولیدکنندگان و متخصصین

4-ایجاد شعب ارزی بانک ها به منظور ارائه تسهیلات لازم و گشایش اعتبارات بانکی و اسنادی برای واردات به بازار منطقه ای

5-حق مالکیت حقیقی و حقوقی زمین و سازه ها برای سرمایه گذاران ایرانی و تضمین مالکیت سازه ها برای سرمایه گذاران خارجی

6-آزادی کامل ورود و خروج سرمایه، سود ویژه و منافع حاصل از فعالیت های اقتصادی و تولیدی برای سرمایه های خارجی و سرمایه ایرانیان با منشاء خارجی

محورهای اصلی کسب و کار در منطقه

تولید

تجارت

صنعت

خدمات

گالری

راه‌های ارتباطی

ارتباط با مدیر سرمایه‌گذاری منطقه

051-38453262
نسخه بتا