منطقه ویژه اقتصادی کشتی سازی خلیج فارس درمحدوده ای به مساحت 1100 هکتار در 37 کیلومتری غرب بندرعباس و در ساحل خلیج فارس ایجاد شده است. این منطقه با توجه به موقعیت طبیعی، جغرافیایی و برخورداری از حوضچه آرامش به مساحت 380 هکتار وهمچنین برخورداری از تسهیلات قانونی منطقه ویژه به منظور توسعه صنعت و تجارت درمحدوده صنایع کشتی سازی و صنایع فراساحل و سازه های دریایی و همچنین صنایع پایین دستی و ایجاد کارخانجات مرتبط با امر کشتی سازی و تامین منافع اقتصادی، اجتماعی، منطقه ای، ملی و استفاده از آخرین فن آوری های مرتبط افزایش شغل ایجاد شده است.
از نظر جغرافیایی این منطقه از طریق خلیج فارس به آب های بین المللی و از طریق بندرعباس با استفاده ازراه های زمینی و راه آهن و راه های هوایی به اقصی نقاط دنیا دسترسی دارد. این منطقه به دلیل نزدیکی با بنادر شهید رجایی و شهید باهنر که بیشترین واردات و صادرات کشور از این بنادر انجام می شود همانند یک گلوگاه استراتژیک تلقی می شود و باتوجه به تردد هزاران شناور به صورت سالیانه در خلیج فارس میتواند علاوه بر کمک به ساخت انواع شناورها، کمک شایان توجهی در جهت تعمیرات شناورهای مختلف انجام دهد.
مناطق ویژه و آزاد به عنوان یک ظرفیت عظیم و کارآمد می توانند نقش پررنگی در توسعه اقتصادی کشور داشته باشد. منطقه ویژه اقتصادی خلیج فارس (ایزوایکو) نیز تلاش می کند که در افق 1404 مجتمعی سرآمد در صنایع کشتی سازی،سکو سازی و ترمینال های نفتی و معدنی در منطقه خلیج فارس باشند.
دکتر سلمان ضربی
تسهیلات، مزایا و امکانات منطقه :
این منطقه با توجه به موقعیت طبیعی، جغرافیائی و برخورداری از حوضچه آرامش وسیع و همچنین برخورداری از تسهیلات قانونی منطقه ویژه به منظور توسعه صنعت و تجارت در محدوده صنایع کشتی سازی و صنایع فراساحل و سازه های دریائی و همچنین صنایع پائین دستی و ایجاد کارخانجات مرتبط با امر کشتی سازی و تامین منافع اقتصادی، اجتماعی، منطقه ای، ملی و استفاده از آخرین فناوری های مرتبط ایجاد گردیده است و تشویق سرمایه گذاران داخلی و خارجی به منظور سرمایه گذاری در کارخانجات و انتقال تکنولوژی مدرن و نوین به کشور و ایجاد اشتغال سالم و سازنده از اهداف این منطقه می باشد .
از نظر جغرافیائی این منطقه از طریق خلیج فارس به آب های بین المللی و از طریق بندرعباس با استفاده از راه های زمینی و راه آهن و راه های هوائی به اقصی نقاط دنیا دسترسی دارد، این منطقه به دلیل نزدیکی با بنادر شهید رجائی و شهید باهنر که بیشترین واردات و صادرات کشور از این بنادر انجام می شود همانند یک گلوگاه استراتژیک تلقی گردیده و با توجه به تردد هزاران شناور بصورت سالیانه در خلیج فارس می تواند علاوه بر کمک به ساخت انواع شناورها ، کمک شایان توجهی در جهت تعمیرات شناورهای مختلف انجام دهد.