راه‌اندازی کسب و کار
صنعت و تولید
تجارت بین‌الملل
بهداشت و سلامت
صنعت گردشگری
فرهنگی و هنری

پنجره واحد مناطق آزاد

منطقه ویژه اقتصادی لاوان

مزایای اختصاصی منطقه ویژه اقتصادی لاوان

زیر ساخت های مناسب جزیره لاوان

از مزیت های لاوان مانند تثبیت حاکمیت دولت جمهوری اسلامی ایران بر جزایر ایرانی خلیج همیشه فارس و تقویت و توسعه اسکان هموطنان در جزیره لاوان و پیشگیری از پدیده مهاجرت با استفاده از مزایای مناطق ویژه اقتصادی در ایجاد و توسعه فرصت های سرمایه گذاری و تقویت زمینه های موثر جذب سرمایه های داخلی و خارجی است، وجود زیرساخت های آماده ترمینال ها ( اسکله های تخلیه و بارگیری تدارکاتی، اسکله های نفتی و گازی،فروشگاه، انبارهای مسقف و روباز بارانداز منطقه ویژه، امور گمرکی، امور بندری، اداره گمرک، اداره بندر، شعبه های بانک تجارت، بانک ملی و ..)، همچنین وجود شرکت های نفتی و وجود ذخایر عظیم گازی و نفتی به عنوان زمینه مناسبی برای احداث واحدهای عظیم پتروشیمی در منطقه و سایر صنایع پایین دستی نفت و گاز و پتروشیمی و وجود زمینه های مناسب برای احداث خوشه های کوچک پالایشگاهی نفت و گاز در زمینه انرژی این جزیره را متمایز کرده است.

وجود گونه های غنی و متنوع دریایی در منطقه لاوان که به عنوان آکواریوم خلیج همیشه فارس شهرت داشته و زمینه را برای ایجاد و توسعه صنعت شیلات به ویژه در بخش صادرات فراهم کرده است و وجود بارش های سالیانه که قابل مهار بوده و با توجه به استعداد و حاصلخیز بودن منطقه لاوان شرایط لازم برای سرمایه گذاری در این منطقه آبخیزداری را مهیا کرده است. از این رو سرمایه گذاری در این بخش منجر به ایجاد ارزش افزوده فراوانی خواهد شد.

 

تاسیسات شرکت نفت فلات قاره

  • فرودگاه
  • اسکله چند منظوره نفتی
  • اسکله چند منظوره تدارکاتی
  • تاسیسات شیرین سازی نفت خام
  • تاسیسات برداشت گاز شیرین
  • تاسیسات تولید آب شیرین و برق

 

تاسیسات شرکت پالایش نفت لاوان

  • اسکله چند منظوره تدارکاتی
  • اسکله چند منظوره گازی
  • تاسیسات پالایش نفت خام جهت تولید فراورده های نفتی
  • تاسیسات تولید آب شیرین و برق
  • شرکت ملی پخش فراورده های نفتی ایران
  • جایگاه پمپ بنزین و سوخت رسانی به هواپیما
  • اسکله شیلات

 

منطقه جدید ویژه اقتصادی لاوان، سرشار از فرصتهای جدید سرمایه گذاری

 

موقعیت جغرافیایی و شرایط اقلیمی

لاوان، جزیره ای مرجانی مربوط به دوره چهارم زمین شناسی است که در فاصله 18 کیلومتری بندر مقام در سواحل جنوبی کشور در استان هرمزگان واقع شده است. این جزیره با طول حدود 24 کیلومتر و عرض تقریبی 5/4 کیلومتر دارای مساحتی بالغ بر 85 کیلومتر مربع است و دارای جمعیتی بومی بالغ بر 2000 نفر بومی است. درجه حرارت این جزیره در تابستان بین 37 تا 45 درجه سانتیگراد و در زمستان بین 10 تا 25 درجه سانتیگراد است. میزان رطوبت نسبی لاوان نیز در تابستان 80 تا 95 درصد و در زمستان 10 تا 30 درصد است.

تنوع اقلیمی و خصوصیات جغرافیایی جزیره لاوان به ویژه طبیعت بکر و دست نخورده آن، جاذبه های فراوانی ایجاد میکند که علاوه بر تقویت انگیزه ها برای رونق دادن به صنعت توریسم، تمایل جدی را برای سرمایه گذاری در حوزه های مختلف اقتصادی مانند انرژی، شیلات و آبخیزداری که گرایش های سه گانه منطقه ویژه اقتصادی لاوان می باشد، برمی انگیزد.

این جزیره با وسعتی معدل 85 کیلومتر مربع در دل آبهای نیلگون خلیج همیشه فارس خودنمایی می کند.محرومیت های موجود در این جزیره ایجاب می کند که با ایجاد زیرساخت های مورد نیاز، زمینه های حرکت جدی به سوی عمران و آبادانی آن ایجاد شود. در این راستا شرکت ملی پالایش و پخش فراورده های نفتی ایران قدم های موثری را برای زدودن گرد محرومیت از چهره این بخش عزیز از جغرافیای میهن اسلامی برداشته و اقدامات ارزنده ای را در حوزه های مختلف عمرانی،فرهنگی،آموزشی،ورزشی،رفاهی و تفریحی به انجام رسانیده و به بخشی از مسئولیت اجتماعی خود عمل کرده است.

 

دسترسی به آب های آزاد

دسترسی آسان و کم هزینه به آب های سرزمینی و آزاد دنیا که زمینه مساعدی برای سهولت واردات و صادرات کالا و توسعه تجارت محسوب می شود، ایجاد تسهیلات قابل ملاحظه و حذف بروکراسی اداری در زمینه ورود و خروج کالا از منطقه اقتصادی لاوان، استفاده از معافیت های قانونی در حوزه اعتبارات اسنادی مربوط به قانون تشکیل و اداره مناطق ویژه اقتصادی کشور مصوب مجلس شورای اسلامی ایران، امکان انتقال کالا از کلیه گمرکات و مرزهای ورودی کشور به منطقه ویژه اقتصادی لاوان به شیوه ترانزیت خارجی بدون پرداخت حقوق و عوارض گمرکی و سود بازرگانی، امکان ارسال مستقیم کالا از کشورهای خارجی به منطقه ویژه اقتصادی لاوان بدون رویه گمرکی، سطح بالای امنیت و آرامش اجتماعی، امکان برخورداری از نیروی کار جوان، امکان ایجاد مرکز خدمات رسانی پشتیبانی و رفاهی به سکوها و حوزه های نفتی پیرامون، هزینه بسیار مناسب تامین زمین جهت ایجاد مراکز سرمایه گذاری در مقایسه با جزایر مشابه، انتخاب منطقه ویژه اقتصادی لاوان به عنوان قطب دوم پتروشیمی کشور و وجود جاذبه های فراوان گردشگری از جمله سواحل زیبای ماسه ای و صخره ای به طول 35 کیلومتر و اقلیم زیبای جزیره در فصول مختلف سال از دیگر امتیازهای موجود در منطقه ویژه اقتصادی لاوان به شمار می آید.

محورهای اصلی کسب و کار در منطقه

راه‌های ارتباطی

ارتباط با مدیر سرمایه‌گذاری منطقه

076-44289400
نسخه بتا