راه‌اندازی کسب و کار
صنعت و تولید
تجارت بین‌الملل
بهداشت و سلامت
صنعت گردشگری
فرهنگی و هنری

پنجره واحد مناطق آزاد


همه اقدامات مناطق آزاد در راستای مقابله با شیوع ویروس کرونا


مناطق آزاد ایران در دوره شیوع ویروس کرونا توانستند با فعالیت های چون تسهیل فرآیند‌های تامین مواد اولیه واحد‌های تولیدی و تمدید خودکار مجوز‌های فعالیت اقتصادی و حمایت از خانواده ها و مشاغل متضرر از کرونا، در این زمینه موفق عمل کنند.


به گزارش فرینا به نقل از اقتصاد ۲۴، مناطق آزاد ایران از روز‌های اول شیوع کرونا در ایران با اقدامات مختلف توانستند در مقابله با این ویروس موفق عمل کنند و تا حد زیادی در تولید و واردات محصولات بهداشتی توانایی کسب کنند.

در قدم اول با تسهیل فرآیند‌های تامین مواد اولیه واحد‌های تولیدی و تمدید خودکار مجوز‌های فعالیت اقتصادی توانستند جهشی در تولید مواد بهداشتی مورد نیاز و افزایش توان تولید این واحد‌ها برای مقابله با این ویروس در مناطق موردنظر اثرات مثبتی را رقم بزنند.

در همین راستا عدم نیاز به اخذ گواهی تولید نیز مدنظر قرار گرفت تا سرعت بیشتری به روند تولید مراکز تایید شده در این شرایط ببخشد. علاوه بر آن تغییر فرآیند‌های تولیدی در برخی واحد‌ها و تامین نیاز‌های ضروری کشور و تامین ملزومات بهداشتی جهت ضدعفونی منطقه و تامین و توزیع اقلام محافظتی میان ساکنین مناطق اقدامی مثبت در این زمان بود. این عوامل دست به دست هم داد تا این بیماری در مناطق کنترل شده و از لحاظ مواد بهداشتی کمبودی در مناطق احساس نشود و طبق آمار ۵۲۰ هزار لیتر الکل طبی در ۲ واحد تولیدی و ۳۲۵ هزار لیتر مواد ضد عفونی کننده در ۲۳ واحد تولیدی، تولیدات مناطق آزاد در اسفند ۹۸ بوده است.

علاوه بر آن واحد‌های تولیدی مستقر در مناطق آزاد توانستند در اسفند ماه ۱۷۳ هزار ماسک و ۴ تن پارچه ماسک، ۳۶۰۰ دست لباس بیمارستانی و یک میلیون و ۲۰۰ دست زیر انداز پنج لایه بیمار تولید کنند.

در همین زمان، فعالان اقتصادی مستقر در مناطق موفق به واردات ۵ هزار لیتر الکل طبی، ۳۰۰ تن مواد ضد عفونی کننده، ۱۱۰ هزار جفت دستکش، ۹۰ هزار ماسک و ۷۷۱ هزار لباس بیمارستانی شدند.
در زمان شیوع کرونا فعالیت‌های دیگری که مورد توجه قرار گرفت شامل راه اندازی سیستم CALL_CENTER برای پاسخگویی و عدم حضور مراجعین، تخصیص، تجهیز و تامین هزینه‌های بیمارستان‌های مستقر در مناطق آزاد جهت مقابله با بیماری کرونا، افزایش ظرفیت بیمارستان‌های مستقر در مناطق به میزان بیش از ۵۰۰ تخت، تخصیص و تجهیز انواع آمبولانس‌های زمینی، اتوبوسی، دریایی و هوایی در مناطق و کمک نقدی بیش از ۳۰۰ میلیارد ریالی سازمان منطقه و فعالان اقتصادی به بیمارستان‌ها و مراکز درمانی مرتبط می‌شد و همه این موارد تاثیر بسزایی در کنترل شیوع این بیماری در مناطق داشت.
آنچه ذکر شد تنها برخی از فعالیت های سازمان های مناطق آزاد و فعالان حوزه های اقتصادی و سلامت در مقابله با شیوع کرونا بود که همچنان نیز به قوت خود باقیست و مواردی مانند جبران خسارت های ناشی از تاثیر کرونا بر مشاغل و واریز بسته حمایتی به حساب خانوارهای متضرر از کرونا و وحدت بین دستگاهی نیز در این مدت اتفاق افتاد که حائز اهمیت است.

اما لازم به ذکر است که به مانند سراسر کشور، بسیاری از فعالیت ها توسط مردم و سازمان های مردم نهاد و یا در قالب کمک مومنانه صورت می‌گرفت  و عمل به مسئولیت اجتماعی از مهمترین اقدامات محسوب می شد که مناطق نیز از این مورد مستثنی نبودند و توانستند در همدلی و مشارکت نیز خوش بدرخشند.






نسخه بتا