واردات کالا برای مصرف در منطقه، تشریفات و قوانین گمرکی متفاوتی نسبت به سرزمین اصلی دارد. فعالان اقتصادی برای استفاده از این مقررات، که سادهتر و سریعتر از سرزمین اصلی است، باید در درخواست واردات خود را در این بخش ثبت نمایند.
نکته۱: در صورتی که اظهارنامه شما بارنامه الکترونیک ندارد (بارنامههای قدیمی غیرالکترونیک)، میبایست گزینه «در صورت وجود عدم بارنامه» را برگزینید و پس از وارد کردن شماره قبض انبار الکترونیک و انتخاب گمرک مورد نظر، دریافت بارنامه را انتخاب کنید.
نکته ۲: هیچکدام از خانههای بخش مشاهده بارنامه، قابل ویرایش نیستند. (ویرایش صرفا از منوی ویرایش بارنامه و به دفعات محدود انجام میشود.)
نکته ۳: در قسمت مربوط به شماره عدلبندی الکترونیک عدد 11111111 را وارد کنید.
نکته ۴: تنها محمولههایی امکان اظهار دارند که اطلاعات بارنامه، اطلاعات اظهارنامه و اطلاعات ثبت سفارش آنها مطابقت داشته باشد.
نکته ۵: پس از دریافت کوتاژ از قسمت وضعیت اظهار، میتوانید مراحل گمرکی طیشده و سند اظهاری و همچنین وضعیت را در هر مرحله مشاهده کنید. گزینه دریافت نوبت نیز در همین صفحه قابل رؤیت است.
نکته ۶: با توجه به تخصصی بودن حوزه واردات کالا، معمولا واردکنندگان از افراد متخصص در این حوزه با عنوان «ترخیص کار» استفاده میکنند.