راه‌اندازی کسب و کار
صنعت و تولید
تجارت بین‌الملل
بهداشت و سلامت
صنعت گردشگری
فرهنگی و هنری

سازمان فناوری اطلاعات ایران

واردات مواد اولیه واحد های تولیدی و صنعتی

واردات مواد اولیه واحد های تولیدی و صنعتی

تجارت بین‌الملل
واردات کالا به منطقه آزاد
فعال اقتصادی شروع

توضیح خدمت

واحدهای تولیدی فعال در مناطق آزاد تجاری و صنعتی، چنانچه برای تأمین مواد اولیه تولید نیاز به واردات داشته باشند، با ثبت درخواست در این بخش، می‌توانند از تسهیلات حمایتی مناطق آزاد، از جمله تخفیفات عوارض گمرکی و فرایندهای واردات ساده‌تر و سریع‌تر استفاده کنند.

پیش نیاز خدمت

  • ثبت سفارش
  • رمز دوم گمرکی (با احراز هویت در گمرک منطقه)

دستورالعمل دریافت خدمت

  • برای درخواست این خدمت، روی دکمه «شروع» در بالای صفحه کلیک کنید. در صورتِ نداشتن حساب کاربری، می‌بایست ثبت‌نام کنید و اگر قبلا ثبت‌نام کرده‌اید، وارد حساب‌ کاربری‌تان شوید.
  • دکمه «شروع» این خدمت را به صورت خودکار به میز خدمت‌تان اضافه می‌کند. برای اطلاع از آخرین وضعیت و پی‌گیری سابقه درخواست‌ها به آن نیاز دارید.
  • در صفحه جدید رمز دومی را که با مراجعه حضوری و با ارائه کارت ملی از گمرک منطقه‌تان (منطقه آزاد) دریافت کرده‌اید، وارد کنید.
  • از منوی کاربر گزینه «دوراظهاری منطقه آزاد» را جست‌و‌جو و انتخاب و قوانین و توافق‌نامه را تأیید کنید.
  • در صفحه بعد و در قسمت انتخاب نوع اظهار، از بین موارد موجود عبارت «مواد اولیه واحدهای صنعتی و تولیدی» را انتخاب کنید.
  • در این بخش نوبت به واردکردن شماره بارنامه می‌رسد. پس از مشاهده و بررسی اطلاعات آن، دکمه «ادامه» را برای رفتن به مرحله بعد انتخاب نمایید.
  • در این مرحله می‌بایست اطلاعات فرم دوراظهاری را کامل کنید.
  • کد شیما را انتخاب و فایل اکسل اظهارنامه ارزش را کامل کنید.
  • حال می‌بایست مدارک مورد نیاز را اضافه و اطلاعات مورد نظر را تأیید و ارسال کنید.
  • برای این نوع از واردات نیازی به ورود کد یکتا نیست.
  • پس از صدور کوتاژ می‌توانید وضعیت اظهار خود را در کارتابل‌تان مشاهده کنید.
  • بعد از طی مراحل ارزیابی و کارشناسی سند برای پرداخت عوارض واردات به کارتابل شما ارسال می‌شود.
  • پس از پرداخت عوارض واردات، مجوز کامیون حمل صادر خواهد شد.

اطلاعات بیشتر

نکته۱: در صورتی که اظهارنامه شما بارنامه الکترونیک ندارد (بارنامه‌های قدیمی غیرالکترونیک)، می‌بایست گزینه «در صورت وجود عدم بارنامه» را برگزینید و پس از وارد کردن شماره قبض انبار الکترونیک و انتخاب گمرک مورد نظر، دریافت بارنامه را انتخاب کنید.


نکته ۲: هیچکدام از خانه‌های بخش مشاهده بارنامه، قابل ویرایش نیستند. (ویرایش صرفا از منوی ویرایش بارنامه و به دفعات محدود انجام می‌شود.)


نکته ۳: در قسمت مربوط به شماره عدل‌بندی الکترونیک عدد 11111111 را وارد کنید.


نکته ۴: تنها محموله‌هایی امکان اظهار دارند که اطلاعات بارنامه، اطلاعات اظهارنامه و اطلاعات ثبت سفارش آن‌ها مطابقت داشته باشد.


نکته ۵: پس از دریافت کوتاژ از قسمت وضعیت اظهار، می‌توانید مراحل گمرکی طی‌شده، سند اظهاری و همچنین وضعیت را در هر مرحله مشاهده کنید. گزینه دریافت نوبت نیز در همین صفحه قابل رؤیت است.


نکته ۶: با توجه به تخصصی بودن حوزه واردات کالا، معمولا واردکنندگان از افراد متخصص در این حوزه با عنوان «ترخیص کار» استفاده می‌کنند.


نکته ۷: براساس تصویب نامه مورخ ۷ آذر ۹۷ ستاد هماهنگی اقتصادی دولت، واردات ۳۲۰۰ قلم از مواد اولیه و قطعات به مناطق آزاد از ثبت سفارش معاف شده است، که از طریق این لینک می‌توانید لیست این اقلام را مشاهده کنید.

خدمات مرتبط

مطالب این صفحه چقدر برای شما مفید بود؟
نسخه بتا