دات نت نیوک
  

منطقه ویژه اقتصادی بندر شهید رجایی

مجتمع بندری شهید رجایی ، با برخورداری از موقعیت منحصر به فرد جغرافیایی در نزدیکترین نقطه به تنگه هرمز و دهانه ورودی خلیج فارس، به دلیل فاصله کوتاه از مسیر اصلی تردد بین قاره ای کشتی ها ، با قرار گرفتن در محل تلاقی کریدور ترانزیتی شمال - جنوب ، مهمترین دروازه واردات و صادرات جمهوری اسلامی ایران محسوب می شود.

این مجتمع عظیم بندری که در نقطه مرکزی نوار ساحلی جنوب کشور و در استان هرمزگان با بیش از ۲ هزار و ۳۰۰کیلومتر مرز دریایی، واقع شده، به واسطه قرار داشتن در جوار صنایع بزرگ این استان و استانهای تولیدی کشور و همچنین برخورداری از زیر ساختهای مناسب شقوق مختلف حمل و نقل و اتصال به شبکه بین المللی راه آهن، هوایی وجاده تاریخی ابریشم،بیشترین نقش در صنعت حمل و نقل را ایفا نموده و با بیش از ۸۰ بندر معروف جهان از طریق ۳۵ خط برتر کانتینری دنیا تبادل کالا و مراوده بازرگانی دارد.

مجتمع بندری شهید رجایی ، با ۲۴۰۰ هکتار وسعت ، از ظرفیت پذیرش ۱۰۰میلیون تن کالا در سال برخوردار است و ظرفیت بهره مندی از ۴۰پست اسکله، با در اختیار داشتن بزرگترین و پیشرفته ترین ترمینال کانتینری کشور، و پس از افتتاح فاز دوم طرح توسعه از ظرفیت ۶میلیون TEU کانتینر در سال برخوردار بوده و حجم گسترده ای از عملیات جابجایی کالای عمومی خصوصاً محصولات فولادی ، فله خشک ، فله مایع و فرآورده های نفتی خام در این بندر انجام می شود.

این مجتمع عظیم بندری بعنوان دروازه واردات وصادرات و تنظیم کننده نبض اقتصاد کشور ، طی سالهای اخیر حرکتی را برای جهانی شدن و گرفتن سهم بیشتری از حمل و نقل دریایی و تجارت بین المللی آغاز کرده و برای ایستادن در رتبه اول بنادر منطقه در افق چشم انداز ۲۰ ساله کشور، برنامه هایی با هدف توسعه و افزایش کارایی و ترغیب بخش خصوصی برای سرمایه گذاری در این بندر به اجرا درآمده که ماحصل آن جذب بیش از ۲۳۰۰۰هزار میلیارد ریال سرمایه بخش خصوصی دراین بندر بوده است.

در نتیجه این تلاش ها، بندر شهید رجایی در سال ۲۰۱۱ میلادی با رشدی معادل ۴۶ درصد ، در میان ۳۵۰۰ بندر مهم دنیا با ۲۸ پله صعود از رتبه ۷۲ به رتبه ۴۴ دست یافته است.

نقطه آغاز جهش فعالیت های بندر، طرح توسعه و تکمیل حوضچه های دوم و سوم این مجتمع به منظور احداث اسکله های جدید با آبخور حدود ۱۷ متر برای پهلو دهی شناورهای با ظرفیت ۱۵۰ هزار تن بوده است.

الحاق ۲۴۰۰ هکتاراز اراضی واقع در شمال بندر شهید رجایی و ارتقاء مساحت بندر به ۴۸۰۰ هکتار و فراهم شدن امکان ایجاد یک شهر لجستیک بندری برای بسط و توسعه صادرات مجدد و ارائه خدمات ارزش افزوده از مهمترین اقدامات در حال انجام برای پیوستن این بندر به جمع بنادر نسل سوم جهان بوده و با اجرای آن در آینده ای نزدیک، منطقه ویژه اقتصادی بندر شهید رجایی ، ارزشمندترین و موثرترین نقش را در شکوفایی اقتصادملی و توزیع کالا در منطقه ایفا خواهد نمود.

سازمان مسئول : سازمان بنادر و دریانوردی

  • مديرعامل :اله مراد عفیفی پور
  • تلفن دفتر مرکزی :۰۷۶-۳۳۵۱۴۰۲۰
  • فکس دفتر مرکزی :۰۷۶-۳۳۵۱۴۰۲۲
  • آدرس دفتر مرکزی :بندرعباس - مجتمع بندری شهید رجایی
  • ایمیل :afifipour@pmo.ir
  • وب سایت:www.shahidrajaeeport.pmo.ir

مزایا و ویژگی های منحصر بفرد منطقه ویژه اقتصادی بندر شهید رجایی

 

۱- برخورداری از امتیازات مناطق ویژه اقتصادی .

۲- وجود اراضی قابل واگذاری برای فعالیت پشتیبانی ، صنعتی ، نفتی و خدماتی به صورت BOT ، BOOT ، اجاره کوتاه مدت ، میان مدت  و بلند مدت .

۳- وجود شبکه های آب ، برق ، تلفن ، IT و سیستم دفع آب های سطحی .

۴- امکان استفاده بهینه از شبکه ارتباطی داخلی و بین المللی دریایی ، راه آهن و جاده ای .

۵- قرار گرفتن در مسیرهای اصلی کریدورهای ترانزیتی نظیر شمال و جنوب ، شرق و غرب جهت تسهیل ترانزیت کالا به کشورهای آسیای میانه ، حوزه خلیج فارس و دریای عمان ، افغانستان ، پاکستان و عراق .

۶- دسترسی به آب های آزاد و حداکثر استفاده از مزیت های حمل و نقل دریایی .

۷- مجاورت با مراکز و قطب های اصلی تولیدی ، صنعتی و پتروشیمی کشور .

۸- وجود شبکه های بانکی ، اعتباری ، بیمه ای ، گمرک و سایر مؤسسات خدماتی مرتبط .

۹- امکان استفاده از تسهیلات اعتباری و بانکی .

۱۰- وجود ترمینال های اختصاصی ، ترانزیت سوخت و بانکرینگ ، کانتینری ، عمومی و فرآورده های نفتی و مواد معدنی .