دات نت نیوک
  

منطقه ویژه اقتصادی بیرجند

طرح منطقه ویژه اقتصادي بیرجند با گرایش عام درتاريخ 07/04/89 توسط مجلس محترم شوراي اسلامي تصويب و درتاريخ 14/07/89 به تاييدشوراي محترم نگهبان رسيد و درتاريخ 11/09/89 توسط رئيس جمهورمحترم جهت اجرا ابلاغ گرديد.
اين منطقه در دو قطعه يکي از آنها در نزديکي فرودگاه بين¬ المللي بيرجند در محدوده اي به وسعت 730 هکتار در 12 کيلومتري شهرستان بيرجند در مركز ثقل محور ترانزيتي چابهار – زاهدان – بيرجند – مشهد– سرخس (خط ارتباطي بندرمهم چابهاردرجنوب شرقي ايران وسرخس درهمسايگي تعدادي ازکشورهايCIS ) و مسير ترانزيتي بندرعباس – افغانستان که ميتواند بابرقراري ارتباط تجاري،صنعتي وخدماتي باكشورهاي آسياي ميانه و افغانستان بافرصتهاي طلايي (افغانستان، کشوري در حال بازسازي و رو به رشد است و بازار مصرف بسياري از محصولات و فراورده ها را در حال حاضر و آينده به خود اختصاص مي دهد) همچون بندر تجاري خشک (Dry Port) در اقتصاد کلان کشور نقش مهمي ايفا نمايد؛ احداث شده است. و ديگري به مساحت 100 هکتار در مرز ايران و افغانستان در ميل 78 جانمایی شده که با استقبال بسیار خوب تجار و فعالان اقتصادی مواجه شده است.

سازمان مسئول : شرکت سرمایه گذاری و توسعه منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی

  • مديرعامل :مرتضی صفدری زاده
  • تلفن دفتر مرکزی :14 – 32370012 – 056
  • فکس دفتر مرکزی :32370021 – 056
  • آدرس دفتر مرکزی :خراسان جنوبی ، بیرجند ، کیلومتر 9 جاده اسدیه ، بزرگراه شهید کلانتری
  • تلفن دفتر تهران :88042437 - 021
  • فکس دفتر تهران :88036073 – 021
  • آدرس دفتر تهران :خیابان ملاصدرا ، بعد از چهارراه شیخ بهائی ، برج ونوس ، طبقه 3 ، واحد 6
  • ایمیل :ceo @ birjandsez.com
  • وب سایت:www.birjandsez.ir

مزیتهای منحصر به فرد منطقه ویژه اقتصادی بیرجند:

1 . نزدیک ترین منطقه ویژه اقتصادی ایران به شاهراه حلقوی افغانستان و همجواری با  460 کیلومتر مرز مشترک ایران و افغانستان
2 . واقع شدن در مرکزثقل چهارراه ترانزیتی کریدورهای منطقه ای و بین المللی
3.  تنها منطقه ویژه اقتصادی ایران دارای سایت اصلی در مجاورت مرکز استان و قطعه منفصله در نقطه صفر مرزی
 . 4فاصله منطقه ویژه اقتصادی تا اولین ولسوالی فراه 80 کیلومتر و فاصله تا مرکز ولایت فراه 120کیلومتر
5 . حضور پرشور مردم افغانستان در قطعه منفصله مرزی بدون نیاز به اقدامات کنسولی
6 . پسکرانه و بندرخشک (dryport) کریدورشرق و شمال جنوب ( مشهور به بندرابونصرفراهی برای مردم افغانستان
7  . پل ارتباطی بین بنادر مهم خاورمیانه و آسیای میانه به منظور دپوی مواداولیه ، کالاهای ترانزیتی و مرکز ثقل دپو و توزیع کانتینرهای خالی
8 . وجود فرودگاه بین المللی بیرجند به عنوان مرز مجاز هوایی در مجاورت منطقه ویژه اقتصادی
9 . وجود گمرک و پایانه مرزی ماهیرود
10 . تسهیل روابط کارگری وکارفرمایی به دلیل مستثنی بودن از شمول قانون کار و تبعیت از قوانین کار و بیمه مناطق آزادکشور
11.   حضور نیروی انسانی تحصیلکرده،ماهر،متعهد و ارزان به دلیل واقع شدن در قطب دانشگاهی و فرهنگی شرق کشور
12 . فراهم بودن کلیه ی زیرساخت های سرمایه گذاری

13 . صدور تمامی مجوزهای موردنیاز سرمایه گذاری به صورت رایگان و در کمتر از 72ساعت و توسط یک سازمان
14امکان سرمایه گذاری خارجی بدون مشارکت داخلی و بدون هیچ گونه محدودیت
15 . ورود آزاد و بدون حقوق گمرکی ماشین آلات ،قطعات یدکی ،مواد اولیه و مصالح ساختمانی جهت احداث واحدهای تولیدی،تجاری
16 . مشمولیت معافیت مالیاتی براساس قانون رفع موانع تولید و معافیت از پرداخت هر نوع عوارض معمول در کشور
17 . ارزانترین نرخ تخصیص زمین نسبت به سایر مناطق ویژه اقتصادی کشور ، اعطاء سند مالکیت و امکان ترهین اسناد جهت اخذ تسهیلات بانکی

 

مشوق های منطقه ویژه اقتصادی بیرجند در حوزه تجارت، حمل و نقل، ترانزیت و خدمات :

- استقرار در مرز رسمی ماهیرود به عنوان سومین معبر رسمی بین المللی و مشترک با کشور جمهوری اسلامی افغانستان.

- استقرار اداره کل گمرکات استان و گمرک رسمی ماهیرود در دو سایت مرکزی و مرزی منطقه به منظور سهولت در رویه های صادرات و واردات – ترانزیت خارجی و داخلی و مهم تر از آن صادرات فرآورده های نفتی.

- تأمین کننده زیر ساخت های مورد نیاز حمل و نقل و ترانزیت و تسهیل امور ترانسپورت و مجوز واردات کامیون های افغانستانی به کشور در قالب کنوانسیون های مشترک گمرکی و حمل و نقلی.

- امکان ایجاد بارانداز، انبارها، سردخانه و دپوی کالای وارداتی با معافیت حقوق ورودی در سایت مرزی منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی واقع در مرز ماهیرود (میل 78)

- امکان واردات ماشین آلات و ادوات جهت تخلیه، بارگیری، باربری و جابجایی کالاهای تجاری اعم از جرثقیل های مختلف با معافیت های گمرکی.

- امکان واردات توربین های بادی با معافیت حقوق ورودی جهت استفاده از انرژی باد با توجه به اقلیم مناسب و وجود بادهای نسبتاً شدید و طولانی مدت در مرز ماهیرود و تولید برق و صادرات به مناطق همجوار افغانستان.

- امکان واردات مخازن بزرگ جهت نگهداری و ذخیره سازی مشتقات نفتی و گاز LPG در سایت منطقه مرزی ماهیرود و انتقال به افغانستان و استقرار امکانات سیلندر پُرکنی و پرتال گاز LPG و امکان ترانزیت مشتقات و گاز از کشور های مختلف به افغانستان از طریق سایت مرزی منطقه ویژه اقتصادی.

- امکان ایجاد انبار جهت واردات برنج، چای و غیره و دیگر اقلام مورد نیاز مرزنشینان استان و بسته بندی و برندسازی اقلام مورد نیاز خانواده های مرزنشین.

- ایجاد امکانات انبارداری جهت انتقال سریع محموله های تجاری تجار داخلی و تجار افغانستانی از مبادی بندرعباس، چابهار و سایر مرزهای ورودی به صورت کلی و انتقال در پارت های کوچک با زمان بندی مورد نظر و کاهش هزینه های انبارداری و جلوگیری از تخلیه و بارگیری مجدد در بنادر و از همه مهمتر تسریع در امور مربوطه، صرفه جویی در وقت، هزینه و غیره.

- مهیا نمودن مخازن و انبار جهت دپو و نگهداری کالاهای تولیدی واحدهای بزرگ اعم از پتروشیمی (فرآورده های نفتی، کودهای شیمیایی و ...) ، کارخانجات تولید سیمان، گچ، آهن و غیره در سایت مرزی منطقه ویژه اقتصادی و انتقال سریع و به موقع به بازارهای هدف.

- امکان ورود ناوگان افغانستانی به سایت مرزی منطقه ویژه اقتصادی بدون تشریفات گمرکی، کنسولی، تخلیه و بارگیری، ترانشیپ کانتینر و سایر کالاها، امکان تردد نیروی کار و تجار افغانستانی به سایت مرزی منطقه ویژه اقتصادی.

- امکان استقرار مراکز بهداشتی - درمانی و بیمارستانی و خدمات رسانی به بیماران و اتباع افغانستانی و امکان واردات تمامی دستگاه ها و لوازم بیمارستانی و توریسم درمانی با معافیت گمرکی در سایت مرزی منطقه ویژه اقتصادی. زیرا با توجه به وضعیت نه چندان مطلوب کشور افغانستان (بخصوص در حوزه های دندان پزشکی، چشم پزشکی، مراکز ناباوری و ...)تعداد قابل توجهی از بیماران افغانستانی به دلیل عدم ارائه خدمات مورد نیاز به کشورهای هند و پاکستان رفته و هزینه های زیادی می پردازند.

- امکان استقرار نمایندگی ها و مراکز ارائه خدمات پس از فروش شرکت های خودروسازی خارجی که کالا و تولیدات آنها در افغانستان استفاده می شود در سایت مرزی منطقه ویژه اقتصادی که به دلایل مختلف از جمله مسائل امنیتی تمایلی به استقرار در مناطق مختلف افغانستان ندارند.

- منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی با قرار گرفتن در مسیر کریدور های حمل و نقل شمال – جنوب و شرق می تواند نقش بندر خشک را در شرق کشور داشته باشد و به عنوان پس کرانه بنادر عباس و چابهار و سایر مبادی ورودی نقش مهمی در تسهیل مبادلات تجاری داشته باشد.

- نزدیکی مرز ماهیرود به پایتخت افغانستان نسبت به 2 مسیر رسمی دوغارون و میلک و همچنین به ولایت های قندهار، فراه، پکیتا و غیره (از این مسیر حدوداً 400 کیلومتر کاهش مسافت دارد).

- ترانزیت کالا از مسیر استان خراسان جنوبی به افغانستان به لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه بوده و حجم زیاد کالاهای تجاری در مرز ماهیرود علیرغم نو پا بودن مرز و تمایل تجار محترم افغانستانی به استفاده از مرز ماهیرود و درخواست های مکرر جهت استفاده از این مسیر گواه این ادعا است.